Droge ogen

Mensen met droge ogen kunnen heel uiteenlopende symptomen voelen zoals jeuk, vermoeidheid, branderig gevoel, schurend gevoel of alsof er iets in het oog of in de ogen zit. De ogen zien er vaak geïrriteerd en bloeddoorlopen uit. Klachten van droge ogen worden vaak erger bij winderig weer, in rokerige/stoffige ruimte, in een ruimte waar airconditioning is,…

Wat zijn droge ogen?

Bij droge ogen zijn er storingen in de traanfilm: er is een verstoring in kwaliteit, hoeveelheid en/of verdeling van de tranen over het oogoppervlak. Tranende ogen zijn daardoor ook droge ogen: tranen lopen hier uit de ogen in plaats van in de ogen te blijven en deze te bevochtigen.

Oorzaken kunnen bepaalde ziektebeelden (syndroom van Sjögren, aandoeningen van de schildklier, bindweefselziekten zoals reuma, bepaalde huidaandoeningen zoals psoriasis of bepaalde types eczeem,…) zijn, nevenwerkingen van bepaalde medicatie (die ook een droge mond geven bv. medicatie met  pseudo-efedrine), hormonaal (bv. menopauze), bepaalde ingrepen (bv. ogen laten laseren, nieuwe lens in het oog laten zetten,…) Geslacht en leeftijd hebben ook een invloed op droge ogen. Zo hebben vrouwen meer last van droge ogen dan mannen. En naarmate met ouder wordt, heeft men ook meer last van droge ogen. Droge ogen zijn hier het ergst ’s morgens.

Het ‘droge ogen syndroom’ is ook een nieuwe welvaartsziekte. Door een langdurige, intensieve belasting via digitale schermen knippert men veel minder met de ogen, zelfs tot slechts 4 keer per minuut in plaats van het gemiddelde van 15 keer per minuut? Droge ogen worden erger naar de avond toe.

Droge ogen hebben een negatieve impact op de levenskwaliteit, maar ook op de productiviteit en kwaliteit van het werk. Droge ogen vragen aandacht en werken storend. Bij het slecht opvolgen/verzorgen van droge ogen ziet met een beschadiging van het oogoppervlak met een verstoring van het zicht en mogelijke ontsteking van oogoppervlak en oogleden.

Een bezoek aan de oogarts kan altijd een bevestiging van de oogproblemen geven. Deze kan ook mee zoeken naar de oorzaak van droge ogen en bepalen of het probleem acuut (kortstondig) of chronisch (langdurig) is.

Wat kunnen we hier aan doen?

Voldoende vaak oogdruppels gebruiken. Gebruik bij voorkeur een oogdruppel zonder bewaarmiddel: een bewaarmiddel irriteert ook het oogoppervlak waardoor deze nog meer uitdrogen. Er bestaan flesjes met speciale filter die na opening 3 tot zelf 6 maanden houdbaar zijn na opening. Zo kan je je flesje afstemmen op hoe vaak je moet druppelen. Ooggel of oogzalf kan ’s avonds voor het slapen gaan gebruikt worden bij heel droge ogen of wanneer de ogen slecht afsluiten tijdens het slapen. 

Reiniging van de ooglidrand. Enkel de dagelijkse reiniging kan al voldoende zijn om droge ogen te behandelen en/of vermijden. Om ze te behandelen wordt vaak volgende therapie gevolgd:2 keer per dag reinigen (met bv. blephaclean doekjes of blephasol op een steriel kompres) (’s morgens en ’s avonds) gedurende 3 weken en dan 1 keer per dag (’s morgens) gedurende minstens 3 maanden. Langer kan ook door bv. elke ochtend in de douche de oogleden te masseren. Dit stimuleert de meiboomkliertjes en wordt de lipiden laag van de traanfilm hersteld of in tact gehouden. De lipiden laag zorgt ervoor dat de tranen in het oog niet kunnen verdampen en wordt intact gehouden door voldoende te knipperen. 

Warmte is ook goed bij deze therapie, vooral vochtige warmte. Dit kan door een massage van de oogleden in de warme douche. Of door een cold-hot oogmasker eventjes op te warmen in de microgolfoven en dit op de ogen te leggen, met vochtige kompressen tussen de ogen en het masker. Na enkele minuten de oogleden masseren, helpt om droge ogen te bestrijden.

Tips bij digitale overbelasting: 

  • Gebruik een computerbril, deze verbetert het zicht zowel op het scherm als op de papieren voor je op het bureau. Die bestaat ook op sterkte.

  • Zit niet te dicht bij het scherm
  • Gebruik een scherm met voldoende hoge resolutie
  • Vermijd verblindende lichtbronnen
  • Neem regelmatig een pauze van het scherm

Voeding die bijdraagt aan gezonde ogen:

  • Vitamine A (betacaroteen): wortelen, tomaten, rode biet, zuivelproducten
  • Vitamine B2: zuivelproducten, volkoren producten, broccoli, advocado
  • Vitamine B6: zalm, sardines, makreel, gevogelte, aardappelen, boerenkool
  • Vitamine B12: visproducten, rundsniertjes, kalfslever, varkenslever
  • Vitamine E: tarwekiemolie, zonnebloemolie, paprika, spinazie, rode aalbessen, mango
  • Zink: groenten, volkorenproducten, noten, oesters
  • Vitamine C: West-Indische kers (Acerola), rozenbottel, paprika, spruiten 

Bron
https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/droge-ogen?fbclid=IwAR2mQt95KESEtvNoUZf5fU8Uf7yKL5FWP82hn5zQKsrBwrbXNd7aQTSckcA
https://www.thea.be/nl/expertisedomeinen/droge-ogen/
https://www.ursapharm.be/nl/producten/droge-ogen/ 
Leave a reply